deelvraag 4. Met welke motivatie en interesse zijn leerkrachten de internbegeleiding opleiding gaan doen?
Interview met de intern begeleider van een basisschool, welke na haar pabo- opleiding de opleiding tot intern begeleider is gaan volgen.
1) Wat wilde u worden toen u nog een klein kind was?
Stewardess, maar toen ik door had dat ik dan wel veel weg zou zijn van mijn vader en moeder, wilde ik toch wel juf worden.
2) Had u potentie om verder te leren na de pabo? En wist u al in welke richting?
Ja. Toen ik eenmaal voor de klas stond, vond ik het vak leerkracht tegenvallen. Ik vond dat ik veel meer kon. Dus ben al na 1 jaar voor de klas in het management gestapt. Eerst heb ik een intake gehad voor de kweekvijver (directeuren opleiding), maar ik vond mij daar nog iets te jong voor met te weinig kennis op het gebied van zorg.
3) Waar volgt u de opleiding interne begeleiding?
Vanuit een interne opleiding van de RVKO. Via Vinci.
4) Wat was uw motivatie om de opleiding interne begeleiding te gaan volgen?
Het gedrag- en leerproblemen van kinderen vind ik erg interessant. Wanneer een kind niet lekker in zijn vel zit, dan een kind nooit goede resultaten behalen. Wanneer je op dat moment een kind kan helpen, geeft dat een geweldige succeservaring!
5) U doet nu fulltime interne begeleiding. Mist u het lesgeven niet?
Door ziekte van mijn collega groep 3, doe ik nu full time ib. Wanneer zij weer terug is, ga ik weer 1 dag voor groep 3.
Zeker dat ik het lesgeven heel erg mis. Mijn hart ligt in de bovenbouw en gelukkig mag ik vaak in de groep 6 en 7 een les geven of even extra instructie geven. Ook heb ik 2 keer in de week de groep 8 kinderen, ter voorbereiding op het VO. Op dit moment full-time ib komt voor mij heel goed uit. Ik ben bezig om de hele zorgstructuur in kaart te brengen en een soort spiraal te ontwikkelen waarbij de kinderen op alle vakgebieden in beeld komen. Ook ben ik met de voorbereidingen bezig om de 1-zorgroute volgend jaar in te voeren binnen de school.
6) Is het haalbaar om naast uw werk als intern begeleider ook nog als groepsleerkracht te werken?
Ja hoor. Maar dan moeten de eindverantwoordelijkheden niet bij mij liggen als groepsleerkracht.
7) Wat vindt u de leukste taak als intern begeleider?
Het begeleiden van leerkrachten. Eigenlijk is het lesgeven aan de leerkrachten; hoe om te gaan met kinderen.
8) Wat vindt u de minst leuke taak? (als deze van toepassing is)
Alle administratieve handelingen, waardoor er te weinig tijd overblijft voor het directe contact met kinderen. (vind ik)
9) Als u opnieuw een vak zou moeten kiezen wordt dat dan opnieuw intern begeleider/ pabo?
Dan zou ik deze route opnieuw belopen. Ook ib is niet mijn eindstation. Ik wil toch meer aansturing geven op beleidsniveau. Maar om dit te kunnen, vind ik, dat is wel ervaring moet hebben als ib.