De Intern Begeleider

in de basisschool...

Kernbegrippen

Internbegeleider: De IB’er heeft te maken met verschillende vragen van leerkrachten, kinderen en ouders. Ze overleggen met de directie en denken mee over toekomstig beleid. Ze voeren gesprekken met kinderen en ouders. Zorgverbreding is één van de belangrijkste uitdagingen voor en school. De intern begeleider speelt daarin een hoofdrol. Zij ondersteunt de leerkrachten bij ( het verbeteren van) het signaleren, analyseren en hulp bieden bij onderwijsleerproblemen.

WSNS: Het doel van Weer Samen Naar School is dat kinderen de zorg en begeleiding die ze nodig hebben zo veel mogelijk op de basisschool krijgen. Lukt dit toch niet, dan gaan ze naar een school voor speciaal basisonderwijs.

Adaptiefonderwijs: Is een onderwijsideaal van sommige onderwijskundigen om leerlingen minder frequent te laten doorstromen naar speciaal onderwijs door binnen een reguliere school mogelijkheden te creëren om op een eigen manier en tempo kennis op te doen. Adaptief komt van het woord adaptatie dat “passend” of “erbij passend” betekent.

Orthotheek: De orthotheek biedt docenten en begeleiders een overzicht van achtergrondinformatie, instanties en materialen op het gebied van de leerlingenzorg.

Competenties: Competenties zijn ontwikkelbare vermogens van mensen om in voorkomende situaties op adequate, doelbewuste en gemotiveerde wijze proces- en resultaatgericht te handelen, dat wil zeggen passende procedures te kiezen en toe te passen om de juiste resultaten te bereiken.

Zorgplan: Een `Zorgplan` (ook wel `behandelplan` genaamd) is een plan waarin een beschrijving en het doel van de behandeling en de algemene gegevens van een leerling in beschreven staat

Planmatig werken: Volgens de 5 fases van Van der Leij in het basisonderwijs. Signaleren, analyseren, voorbereiden, toepassen, evalueren.

Curatief en preventief handelen: curatief handel je als hetgeen al gebeurd of gebeurd is. En Preventief handelen je van tevoren. Je wil iets voorkomen.

Portfolio: Een portfolio is een persoonlijke (soms digitale) map waarin je beschrijft wat je kan, waaruit dat blijkt en hoe je jezelf verder wilt ontwikkelen.