De Intern Begeleider

in de basisschool...

Samenvatting

Samenvatting De Intern Begeleider:

In de jaren 80’en 90’ is het vak intern begeleider ontstaan. Men wilde de leerlingen zo lang mogelijk in het regulier onderwijs houden en vanuit de overheid is er een WSNS- beleid opgesteld. De interne begeleiding kan op de basisscholen steeds weer op een andere manier worden weergeven. Je kan bij een kleine school een part- time IB’er in de school hebben. De grote scholen kunnen wel twee fultime IB’er hebben. De taken van de intern begeleider kunnen we op drie verschillende niveaus beschrijven. Je kan een leerling of groep op individueel niveau helpen, op groepsniveau en de school op schoolniveau.

De taken en verantwoordelijkheden van de intern begeleider kunnen op elke school anders worden ingevuld. De grote hoofdlijnen zullen op elke school hetzelfde zijn. Het is belangrijk dat alles goed is afgestemd met het team en dat de afspraken en regels staan vermeld in het zorgplan. Onderstaande taken horen bij het werk van de intern begeleider:

 Contacten met leerlingen;
 Contacten met collega’s;
 Organisatie van activiteiten;
 Werkzaamheden binnen de schoolorganisatie;
 Contacten met externe deskundigheid en instanties.

Om zo effectief mogelijk te werk gaan is het handig om planmatig te werk te gaan. We kunnen het planmatig werken onderscheiden in vijf fases. Deze vijf fases zijn ontwikkeld door Van der Leij. Zij heeft hier onderzoek naar gedaan. De vijf fases zijn. Signaleren, analyseren, oplossing voorbereiden, oplossing toepassen en belangrijk het evalueren. We kunnen schrijven dat dit een cyclus is. Aan het einde kijk je of je doel is gehaald, zo niet dan begin je weer bij fase 1.

De leraar blijft hoe dan ook verantwoordelijk voor zijn eigen klas. De leerkracht of de intern begeleider zorgt voor signalering en toetsing. In overleg worden de gegevens geanalyseerd en wordt er in geval van een slechte of juist goede score een plan opgesteld. Dit plan wordt voor het grootste deel door de leerkracht van de groep uitgevoerd. Als we bij fase 5 van planmatig werken zijn uitgekomen. Wordt dit gedaan met de intern begeleider en de groepsleerkracht. Het is een cyclus proces en er wordt gekeken of er veder gehandeld moet worden of dat het doel is bereikt. Het planmatig werken is dus altijd bezig.

Wendy Klaassen januari 2010